For at finde frem til den rigtige virksomhed, blev vi delt op i 4 grupper hvor vi skulle skrive nogle virksomheder ned på et A3 papir. Da alle grupper havde fundet nogle virksomheder, spredte vi os rundt i klassen og så på alle de spænende forslag folk var kommet med.
Jeg overvejede meget hvilken virksomhed jeg skulle vælge, men til sidst faldt mit valg på elektronikforretningen Dick Smith.
Først skulle vi sammen i gruppen undersøge grundlaget for eksport af elektronikvarer fra Australien og til Danmark.
Efter en del informationssøgning fandt vi hurtigt ud af at Dick Smith's elektronikvarer ikke bliver produceret i Australien, men istedet i forskellige lande i Asien. Derfor undersøgte vi istedet hvilke krav Danmark har i forhold til salg af elektronik.
Derefter skulle vi lave en markedsanalyse af det danske marked. I denne analyse benyttede vi os af SWOT-modellen hvor i vi skulle finde mulige konkurrenter til vores virksomhed og kiggede på de interne situationer (stærke og - svage sider) samt de eksterne situationer ( muligheder og trusler).
Vi lavede også en konkurrencetragtmodel:
For at finde en målgruppe havde vi tænkt os at lave en voxpop hvor med vi kunne undersøge danskerne krav og behov til en god elektronikforretning samt undersøge og behovet til en ny elektronikkæde var stor.
Pga. af manglende tid blev dette ikke til, istedet fandt vi en målgruppe inde på Conzoom.dk. Vi fandt frem til en målgruppe vi synes passede rigtig godt og gav i gang med at analysere den.
Vi skulle lægge en strategi for hvordan vi kunne lancere vores virksomhed i Danmark. Denne strategi lavede vi ud fra målgruppeanalyse og fandt på den måde nogle medier vi kunne lancere vores grafiske produkt i.
Vores produkt skulle være en plakat som både kunne bruges som reklame i aviser og i digitale medier.
Vores produkt kom til at se således ud.Alt det overnævnte skulle vi præsenterer i en PhotoStory.
Refleksion over projektet
Dette projekt har givet mig en bedre forståelse i hvordan man laver en rigtig god forundersøgelse Jeg har også fået en bedre indsigt i hvor meget arbejde det kræver.
Jeg synes vi har brugt mange midler, som jeg helt sikkert kommer til at kunne bruge i forhold til andre projekter i fremtiden, der i blandt SWOT-modellen og konkurrencetragtmodellen.
Inden forløbet følte jeg mig ikke så stærk i PhotoStory, men mener nu at jeg har fået en bedre forståelse af programmet og dets funktioner. Dog synes jeg ikke det er den bedste både at præsenterer projektet på.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar