International
Virksomhedsidentitet - Intersport
Idéer og koncept
Vi har i dette forløb arbejdet som små reklamebureauer der har fået til
opgave at skabe en ny virksomhedsidentitet for Intersport.
Vi fik til opgave at komme med en pitch, som fortalte noget om hvordan
virksomhedens fremtidige identitet skal udformes. For at kunne fremlægge vores
ideer for Intersport, fik vi til opgave at lave en case-study samt en
identitets video.
I min gruppe grundlagde vi vores eget reklamebureau og kaldte det for
'Artifex'. Vi startede med i bureauet med at skabe vores eget brevpapir samt
visitkort.
Da vi fik styr på vores reklamebureau, gik vi igang med at forberede os
selv til hvad det var ville med denne nye virksomhedsidentitet. Vi begyndte
blandt andet at fortage en markedsanalyse , identificere målgruppen samt
definere Intersports nye værdier, osv.
Vi nåedetil den konklusion at det internationale marked mht. sportsvare er
i store problemer og fandt derved ud af dette var et godt tidspunkt skille sig
ud af mængden og overbevise kunderne om at de skal vælge Intersport.
Ud fra forberedelserne fandt vi også ud af at nogle af de ting vi blev nødt
til at ændre var at butikkerne fokusere for meget på familier. Altså betyder
det at udvalget af sportsudstyr er meget begrænset, hvilket kan have en stor
indflydelse for øvede sportsudøvere.
Selve det visuelle indtryk af Intersport er selvfølgelig også meget
vigtigt, da det er det der får kunderne til at huske Intersport. Fordi at
Intersport allerede er meget kendt har vi netop valgt kun at lave små ændringer
på logoet og sloganet. Vi har istedet valgt at ændre konceptet i
Intesportsbutikker.
Det nye koncept vi valgte bygger på nogle af de gamle værdier som
Intersport har nu, men vigtigst af alt, nogle helt nye værdier. Vi ønsker at
det bliver Intersport med værdier som; orden i butikken, flere produkter, og
ikke mindst mere viden om de enkelte produkter. For at ramme disse værdier
valgte vi et koncept, hvor man har butikker som specialiserer sig inden for
forskellige sportsgrene. Kigger man for eksempel på en by som Aalborg, så vil
det betyde at vi rundt omkring i byen placerer små butikker, hvor hver butik
danner rammer for en specifik sportsgren. Der kan for eksempel være en butik
der sælger alle de ting der skal bruges inden for håndbold eller basketball. Det
vil medføre at medarbejderne i de enkelte butikker, skal være en form for
specialist inden for den givne sportsgren. På den måde kan Intersport komme ud
til de kunder der går lidt mere op i deres sportsgren, og ønsker konstruktiv
vejledning.
Udover disse små
butikker ønsker vi også at der skal bygges en stor Intersport, der er delt op i
mindre butikker, det kunne f.eks. være om fitness, fodbold, håndbold og
naturlivet. Det bliver altså en slags megastore, hvor man stadig vil kunne få
brugbar vejledning af en af jeres specialister.
I en mindre by, som f.eks. Dronninglund, vil man have en mere normal
Intersport, hvor de har det hele dog selvfølgelig ikke i samme omfang som
specialbutikkerne, men stadig et forholdsvis bredt udvalg. Så ønsker kunderne
et større udvalg, skal de køre til de lidt større byer. Denne butik vil også
have mulighed for at søge assistance ved en af de større Intersport og
eventuelt bytte varer eller viden om den sportsgren kunden ønsker viden om.
På den måde vil man opfylde alle disse værdier vi gerne vil opnå med
Intersport. Man vil i hver butik have mere orden, samt flere personer der ved
mere om den givne sportsgren.
Da man ikke dyrker de samme sportsgrene verden over, er det vigtigt at vi
har butikker med de sportsgrene der passer til det specifikke land. For
eksempel er Amerikansk fodbold meget udbredt i USA og det vil derfor være
relevant at lave en butik der specialiserer sig for Amerikansk fodbold, mens
det er begrænset hvor stor en sport det er i Danmark, og derfor vil det måske
ikke være en relevant butik at placere i Danmark. Dog kunne man have en enkelt,
som andre butikker kan kontakte i tilfælde af interesserede kunder.
Refleksion
Som sagt brugte vi i vores bureau meget lang tid på at forberede os ved at
markedsanalyse osv. Det resulterede i at vi havde nogle rigtig gode
forudsætninger for at arbejde videre med de to videoer. Med disse forberedelser
i baghovedet havde vi en klar idé om hvad der skulle ske med Intersport, hvad
kunderne vil have samt en idé om hvordan konkurrenterne præer sig på
sportsmarkedet.
Jeg synes generelt at vi i gruppen fik gjort et rigtig godt arbejde. Vi fik
udarbejdet et rigtig godt koncept, som vi også fik meget ros for til vores
fremlæggelse. Konceptet lagde grundlag for en rigtig god kæde af
Intersportbutikker der passer til alle former for mennesker, både familier og
øvede sportsudøvere. Jeg mener at dette koncept vi har opbygget er grundet i
den solide og grundige forberedelse.
Hvad angår vores case-study og identitetsvideo, er jeg ikke særlig
tilfreds. Jeg e specielt ikke tilfreds med kvaliteten, fordi vi havde svært ved
at få fat i software der kunne udføre arbejdet med en vis form for ekspertise.
Udover kvaliteten var der også mange ting vi skulle have haft med i
videoerne, specielt en mere præcis præsentation af den nye identitet.
Vores feedback til projektet lød på at vi havde udarbejdet et rigtig godt koncept, som vi burde have vist noget mere af i videoerne. Vi fik også af vide at det var en stor skam at vi havde brugt videoklip fra youtube, istedet for at have filmet dem selv.
Altså kan jeg ud fra denne feedback kan jeg konkludere at vi til næste projekt skal fokusere på et bredere plan end bare at fokusere mere på en ting end en anden.
Jeg synes helt bestemt at dette har været et rigtig godt projekt som jeg har fået meget ud af. Dog syntes jeg er det var ærgerligt at vi manglede en ordentlig software til at redigere videoerne i.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar