Australien 2012

Australien 2012

torsdag den 26. september 2013

International Virksomhedsidentitet - Intersport

International
Virksomhedsidentitet - Intersport


Idéer og koncept
Vi har i dette forløb arbejdet som små reklamebureauer der har fået til opgave at skabe en ny virksomhedsidentitet for Intersport.
Vi fik til opgave at komme med en pitch, som fortalte noget om hvordan virksomhedens fremtidige identitet skal udformes. For at kunne fremlægge vores ideer for Intersport, fik vi til opgave at lave en case-study samt en identitets video.

I min gruppe grundlagde vi vores eget reklamebureau og kaldte det for 'Artifex'. Vi startede med i bureauet med at skabe vores eget brevpapir samt visitkort.
Da vi fik styr på vores reklamebureau, gik vi igang med at forberede os selv til hvad det var ville med denne nye virksomhedsidentitet. Vi begyndte blandt andet at fortage en markedsanalyse , identificere målgruppen samt definere Intersports nye værdier, osv.


Da disse forberedelser var færdiggjort, følte vi en meget stor sikkerhed i at gå videre. Nu begyndte vi at tænke på hvad vi ville gøre klogest i at ændre ved Intersport og hvad vi skulle beholde. 
Vi nåedetil den konklusion at det internationale marked mht. sportsvare er i store problemer og fandt derved ud af dette var et godt tidspunkt skille sig ud af mængden og overbevise kunderne om at de skal vælge Intersport.

Ud fra forberedelserne fandt vi også ud af at nogle af de ting vi blev nødt til at ændre var at butikkerne fokusere for meget på familier. Altså betyder det at udvalget af sportsudstyr er meget begrænset, hvilket kan have en stor indflydelse for øvede sportsudøvere.

Selve det visuelle indtryk af Intersport er selvfølgelig også meget vigtigt, da det er det der får kunderne til at huske Intersport. Fordi at Intersport allerede er meget kendt har vi netop valgt kun at lave små ændringer på logoet og sloganet. Vi har istedet valgt at ændre konceptet i Intesportsbutikker.

Det nye koncept vi valgte bygger på nogle af de gamle værdier som Intersport har nu, men vigtigst af alt, nogle helt nye værdier. Vi ønsker at det bliver Intersport med værdier som; orden i butikken, flere produkter, og ikke mindst mere viden om de enkelte produkter. For at ramme disse værdier valgte vi et koncept, hvor man har butikker som specialiserer sig inden for forskellige sportsgrene. Kigger man for eksempel på en by som Aalborg, så vil det betyde at vi rundt omkring i byen placerer små butikker, hvor hver butik danner rammer for en specifik sportsgren. Der kan for eksempel være en butik der sælger alle de ting der skal bruges inden for håndbold eller basketball. Det vil medføre at medarbejderne i de enkelte butikker, skal være en form for specialist inden for den givne sportsgren. På den måde kan Intersport komme ud til de kunder der går lidt mere op i deres sportsgren, og ønsker konstruktiv vejledning.


Udover disse små butikker ønsker vi også at der skal bygges en stor Intersport, der er delt op i
 mindre butikker, det kunne f.eks. være om fitness, fodbold, håndbold og naturlivet. Det bliver altså en slags megastore, hvor man stadig vil kunne få brugbar vejledning af en af jeres specialister.


I en mindre by, som f.eks. Dronninglund, vil man have en mere normal Intersport, hvor de har det hele dog selvfølgelig ikke i samme omfang som specialbutikkerne, men stadig et forholdsvis bredt udvalg. Så ønsker kunderne et større udvalg, skal de køre til de lidt større byer. Denne butik vil også have mulighed for at søge assistance ved en af de større Intersport og eventuelt bytte varer eller viden om den sportsgren kunden ønsker viden om.

På den måde vil man opfylde alle disse værdier vi gerne vil opnå med Intersport. Man vil i hver butik have mere orden, samt flere personer der ved mere om den givne sportsgren.

Da man ikke dyrker de samme sportsgrene verden over, er det vigtigt at vi har butikker med de sportsgrene der passer til det specifikke land. For eksempel er Amerikansk fodbold meget udbredt i USA og det vil derfor være relevant at lave en butik der specialiserer sig for Amerikansk fodbold, mens det er begrænset hvor stor en sport det er i Danmark, og derfor vil det måske ikke være en relevant butik at placere i Danmark. Dog kunne man have en enkelt, som andre butikker kan kontakte i tilfælde af interesserede kunder.

Refleksion
Som sagt brugte vi i vores bureau meget lang tid på at forberede os ved at markedsanalyse osv. Det resulterede i at vi havde nogle rigtig gode forudsætninger for at arbejde videre med de to videoer. Med disse forberedelser i baghovedet havde vi en klar idé om hvad der skulle ske med Intersport, hvad kunderne vil have samt en idé om hvordan konkurrenterne præer sig på sportsmarkedet.

Jeg synes generelt at vi i gruppen fik gjort et rigtig godt arbejde. Vi fik udarbejdet et rigtig godt koncept, som vi også fik meget ros for til vores fremlæggelse. Konceptet lagde grundlag for en rigtig god kæde af Intersportbutikker der passer til alle former for mennesker, både familier og øvede sportsudøvere. Jeg mener at dette koncept vi har opbygget er grundet i den solide og grundige forberedelse.



Hvad angår vores case-study og identitetsvideo, er jeg ikke særlig tilfreds. Jeg e specielt ikke tilfreds med kvaliteten, fordi vi havde svært ved at få fat i software der kunne udføre arbejdet med en vis form for ekspertise. Udover kvaliteten var der også mange ting vi skulle have haft med i videoerne, specielt en mere præcis præsentation af den nye identitet.

Vores feedback til projektet lød på at vi havde udarbejdet et rigtig godt koncept, som vi burde have vist noget mere af i videoerne. Vi fik også af vide at det var en stor skam at vi havde brugt videoklip fra youtube, istedet for at have filmet dem selv.
Altså kan jeg ud fra denne feedback kan jeg konkludere at vi til næste projekt skal fokusere på et bredere plan end bare at fokusere mere på en ting end en anden.

Jeg synes helt bestemt at dette har været et rigtig godt projekt som jeg har fået meget ud af. Dog syntes jeg er det var ærgerligt at vi manglede en ordentlig software til at redigere videoerne i. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar